/ 26.09.2024
Spis treści
Onshore, nearshore i offshore – o co w tym wszystkim chodzi?
Choć nazwy poszczególnych modeli współpracy brzmią podobnie, w rzeczywistości różnice między nimi są spore i znaczące z biznesowego oraz logistycznego punktu widzenia. Offshoring polega na przeniesieniu wybranych procesów biznesowych za granicę – do kraju położonego na innym kontynencie. Jedną z najbardziej popularnych destynacji w tym przypadku są Indie. Takie rozwiązanie pozwala na delegację tych części projektu, których Twoja firma nie jest w stanie zrealizować z wykorzystaniem własnych zasobów. Niestety współpraca w modelu offshoringu często wymaga stałego nadzoru pracy zespołu po drugiej stronie półkuli. Rozwiązaniem może być delegacja reprezentanta Twojej firmy, który będzie doglądać pracy developerów na miejscu, w biurze podwykonawcy projektu. Daje Ci to z jednej strony szansę na lepszy ogląd czy wymagania są odpowiednio realizowane oraz, czy jakość pozostaje na wysokim poziomie. Ma to jednak swoje minusy. Poprzez wysłanie osoby zaufanej, która najprawdopodobniej zajmuje już wysokie, samodzielne stanowisko, osłabiasz moce przerobowe swojej firmy tu, na miejscu. Co więcej, koszty realizacji całego projektu gwałtownie wzrastają w przypadku ciągłych podróży służbowych. Jeśli działasz w sektorze MŚP lub prowadzisz start-up bazujący na nowoczesnych rozwiązaniach IT, może się to okazać zbyt obciążające. Nawet w przypadku założenia filii firmy za granicą (np. w Delhi) spółka-matka musi wyznaczyć pracownika, a niekiedy cały zespół, który będzie nadzorował jakość pracy spółki-córki zgodnie z wartościami firmy założycielskiej – bez gwarancji, że efekty będą satysfakcjonujące.Onshore – co to jest i jakie ma znaczenie?
Onshoring to zlecanie prac przedsiębiorstwu z tego samego kraju. Między firmami istnieje pełna zgodność kulturowa (pracownicy komunikują się tym samym językiem i rozumieją niuanse biznesowe, społeczne i kulturowe) oraz często niewielka odległość, która daje większe możliwości osobistych spotkań. Minusem onshoringu jest stosunkowo wysoka cena usług, a w niektórych krajach także niska dostępność specjalistów. W przypadku Niemiec właśnie to może stanowić największą przeszkodę. Jeśli już teraz problematyczne jest znalezienie i zatrudnianie osób do własnej firmy, to również przedsiębiorstwa zajmujące się software developmentem borykają się z tą samą kwestią. Potwierdzają to liczne raporty rynkowe czy badania Niemieckiego Instytutu Ekonomicznego. Według ankiety przeprowadzonej przez stowarzyszenie Bitkom, obecnie na rynku brakuje ok. 137 tys. specjalistów IT i wynik ten jest wyższy niż przed pandemią, co ma również wpływ na tempo rozwoju technologicznego całego kraju oraz postępy związane z procesem transformacji cyfrowej.*Nearshore – co to jest i jak się sprawdza we współpracy?
Nearshoring to współpraca z firmą znajdującą się na tym samym kontynencie, ale w innym państwie, tak jak w przypadku firm niemieckich, które na swojego partnera technologicznego wybierają spółki zlokalizowane w Polsce. Współpraca odbywa się wtedy w tej samej strefie czasowej, co nie wymaga prowadzenia spotkań online poza standardowymi godzinami pracy. Co więcej, daje to możliwość szybkiego umówienia wizyty w biurze klienta, jeśli projekt tego wymaga. Zaletą jest również możliwość ułatwionej komunikacji – zazwyczaj firmy decydujące się na model nearshoringowy prowadzą komunikację w języku angielskim. Wyjątkiem są te firmy, które mogą podjąć się realizacji projektu w natywnym dla klienta języku. Współpraca na bazie modelu nearshore może zostać poprowadzona na kilka sposobów. Najbardziej popularne to Team Outsourcing, gdzie Twoja firma partnerska zapewnia Ci konkretne talenty technologiczne, np. Senior Java Developerów czy cały zespół testerski. W ten sposób mogą pomóc Twojemu zespołowi uporać się z danym problemem lub zapewnić uzupełnienie brakujących kompetencji. Drugą opcją jest Project Outsourcing – to dla Ciebie szansa na oddanie w ręce świetnych specjalistów projektu end-to-end. Po stronie podwykonawcy jest wtedy nie tylko zaproponowanie odpowiedniej technologii, ale też wdrożenie całego projektu, przygotowanie odpowiedniej dokumentacji i cała implementacja czy maintenance. Wszystko w stałym kontakcie z Tobą i Twoim zespołem.Na co zwracać uwagę przy wyborze partnera biznesowego IT?
-
Jakość pracy
-
Business flow
-
Spotkania na żywo