/ 18.11.2024
Spis treści
Kim jest Customer Success Manager i czym się zajmuje?
CSM to rola opiekuna klienta i zespołu. Łączy elementy Account Managera dla klienta i Scrum Managera dla developerów. Od momentu zdefiniowania warunków współpracy zajmuje się budowaniem odpowiedniego zespołu, który dopasuje się do potrzeb Klienta i będzie w stanie dowieźć nowe rozwiązania lub zajmie się rozszerzeniem już tych istniejących. Kluczem do sukcesu jest dobre dopasowanie osób do wymagań tak, żeby na koniec klient był zadowolony z dostarczonej usługi. Rolą CSMa jest też szukanie rozwiązań do problemów, które ewentualnie mogą się pojawić podczas trwania projektu. W tym celu dba o stały kontakt: spotkania, rozmowy i bardzo rozbudowaną kulturę feedbacku, które dają szansę na zbudowanie dobrych relacji, a tym samym zaufania, kiedy proponuje rozwiązanie sytuacji. Skuteczny menedżer cechuje się aktywnym podejściem do rozwiązywania problemów, szukając rozwiązań pośród innych zespołów. Wewnętrzna wiedza budowana przez lata pozwala na odnalezienie sposobu na daną przeszkodę w dużo krótszym czasie. Dzięki temu jest szansa na rozwiązanie problemu, zanim urośnie on do dużych rozmiarów. To znowu skutkuje zmniejszonym stresem, kosztami czy frustracją po stronie zespołu, czy klienta oraz jest świetną szansą na dzielenie się wiedzą i doświadczeniami, również, jeśli chodzi o inne projekty albo dalszy rozwój klienta pod kątem portfolio usługowego. Rafał Guzik, doświadczony CSM w VM.PL podzielił się z nami swoim doświadczeniem:“Wielokrotnie udało mi się wesprzeć klienta w poprawie ich procesów np. poprzez wprowadzenie roli BI. Dzięki temu developerzy nie musieli już zakładać ticketów w jirze, czy opisywać zadania, a mogli skupić się na pisaniu kodu. To z drugiej strony przyspieszyło realizację projektu, proces akceptacji, poziom zadowolenia po obu stronach. Naszym zadaniem jest zasugerowanie klientowi zmian, które dadzą mu realną wartość. Chodzi o zbudowanie stabilnego zespołu, który będzie wspierał go długofalowo.”
Dlaczego rola Customer Success Manager’a jest potrzebna w wielu firmach?
Customer Success Manager jest uważany za niezbędny w wielu firmach, ponieważ odgrywa kluczową rolę w procesie rozwoju produktu oraz utrzymania i zadowolenia klientów. Jest krytycznym ogniwem między firmą a jej klientami, zapewniając, że klienci otrzymują wsparcie, wskazówki i uwagę, których potrzebują, aby odnieść sukces, korzystając z produktów lub usług firmy. Korzystanie z usług Customer Success Managera (CSM) w projektach IT może przynieść wiele korzyści, pomagając zapewnić pomyślne wdrożenie i bieżące korzystanie z rozwiązań technologicznych. Oto kilka kluczowych korzyści:- Dostosowanie projektu do celów biznesowych: CSM ściśle współpracuje z klientami, aby zrozumieć ich konkretne cele biznesowe. Zapewnia to dostosowanie projektu IT do określonych przez celów klienta, co skutkuje rozwiązaniem, które bezpośrednio przyczynia się do jego sukcesu.
- Lepsza adaptacja: CSM odgrywają kluczową rolę w zachęcaniu użytkowników do wdrażania nowych systemów IT lub oprogramowania.
- Proaktywne rozwiązywanie problemów: CSM monitoruje postępy i wydajność projektu IT, szybko identyfikując i rozwiązując problemy lub wąskie gardła. Dzięki temu minimalizuje zakłócenia i utrzymuje projekt na właściwym torze.
- Spersonalizowane wsparcie: CSM oferuje klientom spersonalizowane wsparcie, rozumiejąc ich unikalne potrzeby i wyzwania. Takie dostosowane podejście zapewnia klientom otrzymanie pomocy i wskazówek w odpowiednim momencie.
- Komunikacja z interesariuszami: Rolą CSMa jest utrzymywanie otwartej komunikacji między interesariuszami projektu, w tym zespołem IT, kierownictwem i użytkownikami końcowymi. Ta przejrzystość ułatwia zarządzanie oczekiwaniami i umożliwia informowanie wszystkich strony o statusie projektu i wszelkich zmianach.
- Ograniczanie ryzyka: CSM oceniają potencjalne ryzyko i słabe punkty w projektach IT i podejmują działania w celu ich złagodzenia. Zmniejsza to prawdopodobieństwo kosztownych niepowodzeń i zapewnia płynniejszą realizację projektu.
- Skalowalność: W przypadku większych projektów IT, CSM może pomóc klientom skalować ich rozwiązania technologiczne w miarę ewolucji ich potrzeb. Mogą zorganizować spotkanie ze specjalistą w danej technologii, który może doradzić wprowadzenie dodatkowych funkcji, integracji lub aktualizacji, aby dostosować się do wzrostu i zmieniających się wymagań.
- Zbieranie informacji zwrotnych: CSM aktywnie zbierają informacje zwrotne od klientów i użytkowników końcowych przez cały cykl życia projektu. Opinie te są cenne przy wprowadzaniu poprawek, ulepszaniu projektu i zwiększaniu doświadczenia klienta.
- Satysfakcja klienta: Ostatecznie obecność CSM przyczynia się do wyższego poziomu zadowolenia klientów. Klienci czują, że są wspierani i dobrze prowadzeni przez cały projekt IT, co sprzyja zaufaniu do rozwiązania technologicznego i dostawcy usług.
- Budowanie długoterminowych relacji: CSM pomagają pielęgnować długoterminowe relacje między klientem a dostawcą usług IT. Może to prowadzić do ponownych transakcji, poleceń i dodatkowych możliwości współpracy w przyszłości.
Co dla CSMa oznacza sukces projektu Klienta?
Posłuchajmy opinii Rafała, co dla niego jako doświadczonego Customer Success Manager’a oznacza sukces klienta“Najważniejsze jest, żeby każda ze stron odniosła sukces. Zarówno klient jak i zespół. Dla mnie sukcesem jest poziom zadowolenia, ale też świadomość realnej wartości, którą uzyskał klient z naszej współpracy. Może to być wysokiej jakości kod, kiedy zajmujemy się przepisaniem danego produktu, lub w przypadku, kiedy otrzymujemy cały produkt do wykonania może to być wzbogacenie np. o dodatkowe działania np. migrację do Clouda. Oczywiście finalnie chodzi też o to, żeby klient dzięki naszej pracy mógł zarobić więcej – wartość w biznesie jest jednak mierzona w przychodach. “